Ditt personvern, vår forpliktelse

EF Education First ("EF") er forpliktet til å beskytte personvernet til våre potensielle og eksisterende kunder. EFs personvernerklæring («EF Education First Personvern»)gjelder for alle personopplysninger (som definert nedenfor) som behandles av oss, inkludert personopplysninger som samles inn eller sendes inn via våre nettsider, mobilapplikasjoner eller gjennom våre offisielle sider på sosiale medier eller gjennom andre kanaler online og offline som nærmere beskrevet nedenfor ("EF Programmer").

Hvis du ikke kan eller vil gi oss de personopplysningene vi med rimelighet krever, kan det hende at vi ikke kan gi deg den informasjonen, varene eller tjenestene du har bedt om.

EF-selskapet som er behandlingsansvarlig for personopplysningene dine som beskrevet i denne Personvernerklæringen, finner du her og vil avhenge av hvilke(t) EF-produkt(er) du er interessert i eller har engasjert deg i. Å være behandlingsansvarlig betyr at dette selskapet er ansvarlig for å sikre at personopplysningene dine behandles i samsvar med gjeldende personvernlovgivning.

Personopplysninger

Personopplysninger” er opplysninger eller deler av opplysninger som kan gjøre det mulig å identifisere deg. Vi kan samle inn, lagre og bruke følgende opplysninger om deg:

  • Navn og kontaktopplysninger (f.eks. postadresse, e-postadresse og telefonnummer)
  • Kontoinformasjon eller bruker-ID (f.eks. brukernavn, profilbilde eller ID for konto på sosiale medier)
  • Bostedsland eller statsborgerskap
  • Fødselsdato
  • Kjønn
  • Teknisk informasjon, f.eks. skjerm-/brukernavn, IP-adresse, nettleser- og enhetsdata, informasjon som samles inn via informasjonskapsler, pikselkoder og annen teknologi, serverloggdata, data om appbruk og lokaliseringsdata, sidevisninger og nettstedsnavigasjon
  • Preferanser (f.eks. språk, foretrukne utdanningskurs)
  • Navn og adresse på bedrift eller skole, lærerens navn og e-postadresse, yrke, utdannelse, språkkunnskaper
  • Kreditt- og debetkortnummer, betalingsdata eller bankkontoopplysninger
  • Medisinsk tilstand (f.eks. allergier eller sykdom), kostholdsbehov, røykevaner, vaksinasjoner
  • Reiseopplysninger, passkopi, visuminformasjon
  • Forsikringsopplysninger
  • Navn og kontaktinformasjon til familiemedlemmer
  • Annen informasjon du oppgir under en telefon- eller videosamtale eller en chat, og opptak og/eller transkripsjoner av slike samtaler eller chatter.
  • Bilder eller videoopptak av deg
  • Studieprogresjon og fraværsoversikt

Hvordan samler vi inn personopplysninger?

Vi samler inn personopplysninger på ulike måter:

  • Direkte fra deg: Opplysninger samles inn direkte fra deg, enten ved at du gir opplysningene direkte til oss, eller ved at du opptrer på en måte som gir oss opplysningene, for eksempel:
    • Offline:Vi samler inn personopplysninger fra deg offline, for eksempel når du kontakter kundeservice, registrerer deg for et produkt eller en tjeneste eller gir oss opplysninger skriftlig, eller under en telefon- eller videosamtale.
    • Online:Vi samler inn personopplysninger fra deg gjennom EF-produktene, for eksempel når du registrerer deg for et nyhetsbrev eller en brosjyre, bruker vår chatbot, registrerer deg for et produkt eller en tjeneste. Vi samler også inn personopplysninger:
      • Gjennom informasjonskapsler. Informasjonskapsler gjør det mulig for en webserver å overføre data til en datamaskin eller enhet for registrering og andre formål. Hvis du ikke ønsker at opplysninger skal samles inn ved bruk av informasjonskapsler, finnes det en enkel prosedyre i de fleste nettlesere som lar deg avvise bruken av informasjonskapsler. For detaljert informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvilke formål vi bruker dem til, se våre retningslinjer for informasjonskapsler.
      • Gjennom bruk av en mobilapplikasjon.Når du laster ned og bruker en av mobilapplikasjonene våre, og i den grad personverninnstillingene dine i applikasjonen tillater det, sporer og samler vi inn bruksdata om mobilapplikasjonen, for eksempel dato og klokkeslett for når mobilapplikasjonen på enheten din får tilgang til serverne våre, og hvilken informasjon og hvilke filer som er lastet ned til mobilapplikasjonen basert på enhetsnummeret ditt, samt statistikk over funksjonsfeil og krasj som brukerne opplever.
      • Gjennom enheten din. Forutsatt at du har aktivert denne funksjonen på enheten din, samler vi inn opplysninger om hvor den fysisk befinner seg for å gi deg tilpassede stedsbaserte tjenester og innhold. Les mer om slike tjenester under «Hvordan bruker vi personopplysninger?»
  • Fra våre tilknyttede selskap, forretningspartnere, assistanseleverandører eller kravbehandlere. Vi kan motta personopplysninger fra andre parter i forbindelse med kurset/programmet ditt, inkludert:
    • Våre tilknyttede selskap, for eksempel det lokale EF-selskapet som selger våre tjenester og tilbyr kundeservice i ditt bostedsland og gir oss de personopplysningene som er nødvendige for å inngå en avtale med deg om bestillingen din, eller skolen i destinasjonslandet som tilbyr noen av tjenestene du har bestilt, eller det sveitsiske hovedselskapet som er lokalisert i Sveits og som er ansvarlig for oppfyllelsen av kontrakten med deg for noen av EFs tilbud.
    • Forretningspartnere, for eksempel lokale salgsagenter som selger våre tjenester i ditt bostedsland.
    • Skadebehandlere som mottar informasjon om forsikringskrav i tilfelle en forsikringssituasjon.
  • Fra andre kilder.Vi kan motta personopplysninger fra andre kilder, for eksempel offentlige databaser, felles markedsføringspartnere som markedsføringsbyråer eller leverandører av programvare og tjenester for automatisering og analyse av digital markedsføring, sosiale medieplattformer, inkludert, men ikke begrenset til, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn, X, YouTube og meldingstjenester som WhatsApp eller Facebook Messenger, fra personer som du er venner med eller på annen måte har kontakt med på sosiale medieplattformer, samt fra andre tredjeparter. Hvis du for eksempel velger å koble kontoen din på sosiale medier til EF Products-kontoen din, vil personopplysningene du har registrert på profilen din, for eksempel e-postadresse, telefonnummer, postadresse, fødselsdato, navn og brukernavn, bli delt med oss. Videre bruker vi informasjonskapsler for å spore medlemmer av sosiale medienettverk, som nærmere forklart i våre retningslinjer for informasjonskapsler.
  • Hvis du surfer på nettsidene våre.Vi kan også samle inn opplysninger om bruk av tjenestene våre gjennom nettleseren din for å spore aktivitet på nettsidene våre, for eksempel MAC-adresse (Media Access Control), datatype (Windows eller Macintosh), skjermoppløsning, operativsystemnavn og -versjon, enhetsprodusent og -modell, språk, nettlesertype og -versjon, tjenesteleverandør, samt navn og versjon av EF-produktet du bruker. I tillegg identifiseres og logges IP-adresse automatisk i loggfilene på serverne våre når du besøker EF-produktene, sammen med tidspunktet for besøket og hvilke(n) side(r) som ble besøkt. Du kan lese mer om innsamling av IP-adresser og andre nettleserdata i våre retningslinjer for informasjonskapsler.

Hvordan bruker vi personopplysninger?

Vi bruker personopplysningene dine til følgende formål:

  • Personopplysningene dine vil bli behandlet av EF for å fullføre bestillingen din, levere produktene og tjenestene du har bestilt (inkludert reiseforsikring), for kundeservice, administrative tjenester eller det som ellers måtte være nødvendig for å oppfylle avtalen mellom deg og oss, eller som nærmere beskrevet i denne erklæringen.
  • Vi kan også bruke personopplysninger:
    • Til statistiske formål, systemvedlikehold, sikkerhetskopiering, beregning av bruksnivåer og hjelp til å diagnostisere serverproblemer, til forretningsutvikling samt for å sikre at EF-produktene fungerer som de skal.
    • Slik at du kan kontakte og bli kontaktet av andre brukere gjennom EFproduktene, dersom det er mulig i det aktuelle produktet.
    • For å yte kundeservice eller sende servicerelatert informasjon via ulike kanaler som SMS, meldingstjenester som WhatsApp, Facebook Messenger, chatbot-er eller e-post.
    • Slik at du kan delta på oppslagstavler, chat, profilsider og blogger og bruke andre tjenester som gjør det mulig for deg å legge ut informasjon og materiale.
    • Der det er relevant, for å etablere, utøve eller forsvare rettslige krav, eller for inkasso.
    • For å oppdage, undersøke eller forhindre informasjonssikkerhetshendelser, bedrageri, uriktig fremstilling, sikkerhetshendelser eller kriminalitet;
    • For å oppdage, etterforske eller forhindre hendelser med informasjonssikkerhet, svindel, uriktige fremstillinger, sikkerhetshendelser eller kriminalitet;
    • For å oppfylle gjeldende rettslige, regulatoriske og compliance-krav, inkludert, men ikke begrenset til, sanksjonslover.
    • For å gjøre det mulig for deg å varsle gjennom våre varslingskanaler.
    • Hvis du har signert et akseptskjema for registrering av fotografi: bilder eller videoopptak av deg kan bli brukt i markedsføringsmateriale for å markedsføre EF-produktene.
    • o For å lære opp våre selgere og for å beskytte våre ansatte mot trusler under telefon- eller videosamtaler.
    • Hvis du har gitt samtykke til behandling for markedsføringsformål:
      • For å analysere og forbedre tilbudene våre ved å identifisere brukstrender, fastslå hvor effektive reklamekampanjene våre er og skreddersy opplevelsen og innholdet i EF-produktene basert på tidligere aktivitet. Avhengig av hvilket EF-produkt du har søkt etter på nettsidene våre, eller ved tidligere surfing, kan for eksempel EF-produktene som tilbys deg være begrenset til et bestemt språk, kurslengde eller budsjett.
      • For å gi deg tilpassede stedsbaserte tjenester og innhold basert på hvor enheten befinner seg. For eksempel vil du bli omdirigert til det lokale EFnettstedet på ditt språk hvis enheten din indikerer at du surfer fra det landet, eller det vil foreslås et besøk til EF-kontoret i nærheten av der du befinner deg.
      • For å markedsføre produktene og tjenestene våre, inkludert spesielle kampanjer basert på interessene dine, for eksempel gjennom epostmarkedsføringsløsninger som Salesforce Marketing Clouds, en administrasjonsprogramvare som vedlikeholder adresselister og planlegger og endrer e-postmeldinger basert på hva mottakerne leser, klikker på eller videresender, eller gjennom andre kanaler som SMS, andre meldingstjenester eller chatbot-er, telefonsamtaler med operatør (såkalt telemarketing) eller tradisjonell post. All slik kommunikasjon vil inneholde en tydelig lenke til avmelding eller tilby en annen avmeldingsfunksjon.
      • For overføring og kommunikasjon til tredjepartsselskap eller andre EFselskap for deres markedsføringsformål, inkludert direkte markedsføringsaktiviteter og telemarketing.
  • Vi kan tilby en mulighet til å betale for EF-produktene via betalingsløsninger, inkludert, men ikke begrenset til, Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm («Klarna»). For å kunne tilby Klarnas betalingsløsninger kan vi dele personopplysninger i form av kontakt- og bestillingsopplysninger med Klarna, slik at Klarna kan vurdere om du kan bruke deres betalingsløsninger og skreddersy disse betalingsløsningene til deg. Personopplysningene som overføres, behandles i tråd med Klarnas egen personvernerklæring.

Hvordan deler vi personopplysninger?

Vi deler personopplysninger som beskrevet nedenfor og i denne personvernerklæringen, og som tillatt i henhold til gjeldende lov:

Internasjonale dataoverføringer

EF har forretningsvirksomhet i flere forskjellige land, og personopplysninger kan bli delt med EFs tilknyttede selskap eller andre mottakere som beskrevet ovenfor, som har behov for å motta slike opplysninger for å kunne utføre de tjenestene du har bedt om, eller i henhold til disse retningslinjene. Slike mottakere kan befinne seg utenfor ditt eget land, inkludert land som ikke har samme beskyttelsesnivå som landet der du er bosatt, inkludert destinasjonslandet for programmet ditt (se alle destinasjoner på våre nettsider på www.ef.com/pg/) eller noen av EFs tjenesteleverandører i USA, i EU eller i India. Med mindre EU-kommisjonen eller tilsvarende myndighet i hjemlandet ditt har bestemt at et land har et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personopplysninger, vil EF bruke kontrakter basert på EU-kommisjonens eller den relevante lokale myndighetens standard personvernklausuler for internasjonale overføringer av personopplysninger for å sikre samsvar med gjeldende lov. Du har rett til å be oss om en kopi av standard personvernklausuler (ved å kontakte oss som beskrevet i avsnittet Ta kontakt med oss nedenfor).

Hva baserer vi vår rett til å samle inn og bruke personopplysninger på?

Vi har dokumentert de rettslige grunnlagene for behandlingsaktivitetene våre i vedlegg 1.

I noen tilfeller behandler vi personopplysninger på grunnlag av samtykke (for eksempel når du samtykker til at vi kan sette inn andre informasjonskapsler enn de som er strengt nødvendige). I den grad vi bruker sensitive personopplysninger, baserer vi dette på ditt uttrykkelige samtykke, med mindre behandlingen er tillatt i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Sensitive opplysninger kan for eksempel være opplysninger om helse, etnisitet eller religiøs overbevisning - les mer under «Sensitive opplysninger». Når vi behandler opplysninger basert på samtykke, kan samtykket ditt når som helst trekkes tilbake.

Behandling av enkelte personopplysningere er nødvendig for å kunne levere tjenester i henhold til avtalen du inngår med oss. Uten disse opplysningene ville vi ikke kunne levere visse tjenester til deg.

I andre tilfeller behandler vi opplysninger når vi er pålagt ved lov (for eksempel hvis vi er pålagt å behandle opplysningene i henhold til en rettskjennelse eller annen gjeldende lov).

Vi behandler også personopplysninger når det er i vår eller en tredjeparts berettigede interesse å gjøre det, forutsatt at personvernrettighetene dine ikke overstyrer disse interessene. Dette kan være for å markedsføre produkter eller tjenester som ligner på de(n) du allerede har kjøpt fra den samme juridiske enheten. Når vi ikke baserer oss på samtykke, lovkrav eller kontraktsmessig nødvendighet, behandler vi personopplysninger basert på berettigede interesser som beskrevet i disse retningslinjene.

Avslutte abonnementet

Tredjeparts nettsider

Denne personvernerklæringen omhandler ikke, og vi er ikke ansvarlige for, personvern, informasjon eller annen praksis hos tredjeparter, inkludert tredjeparter som driver et nettsted som EF-produktene inneholder en lenke til. Inkluderingen av en lenke på EF-produkter innebærer ikke at vi eller våre tilknyttede selskap støtter det lenkede nettstedet.

I tillegg kan vi gi deg tilgang til tredjepartsfunksjonalitet som gjør det mulig for deg å dele aktivitetene dine på EF-produktene på kontoen(e) din(e) på sosiale medier, for eksempel Facebook eller LinkedIn. Vær oppmerksom på at alle opplysninger du oppgir gjennom bruk av denne funksjonaliteten er underlagt den aktuelle tredjepartens personvernerklæring, og ikke denne personvernerklæringen. Vi har ingen kontroll over, og er ikke ansvarlige for, tredjeparters bruk av opplysninger du oppgir gjennom bruk av denne funksjonaliteten.

Hvor lenge lagrer vi personopplysninger?

Sensitive opplysninger

Vi kan ha behov for å samle inn sensitive personopplysninger (for eksempel opplysninger om helse, religiøs overbevisning eller seksuell legning) for å administrere reise, innkvartering, forsikringsdekning og for å sørge for at du har det bra gjennom hele kurset.

Deltakelse på kursene og reisene våre krever at studentene har god fysisk og psykisk helse. Derfor kan vi kreve at du oppgir alle alvorlige eksisterende medisinske tilstander og aktuelle medisiner før avreise. Vi kan også be om vaksinasjonsbevis og legeattester. Du må også gi oss løpende beskjed om enhver ny utvikling i din fysiske eller psykiske helse frem til avreise.

Hvis du blir syk eller ikke er stand til å gjennomføre kurset, kan vi iverksette alle tiltak vi anser som nødvendige for din sikkerhet og velvære, inkludert å sørge for medisinsk behandling og hjemtransport. Hvis det skjer, kan EF kontakte din(e) nødkontakt(er) med hensyn til helseproblemene som har oppstått.

Vi lagrer og deler alle sensitive personopplysninger som vi samler inn i et kryptert miljø, og gir kun tilgang til dem som har behov for å kjenne til opplysningene. Opplysningene vil bare bli oppbevart så lenge det er nødvendig for å oppnå de formålene de ble samlet inn for, eller lenger hvis det er nødvendig for å overholde lokale lovbestemte foreldelsesfrister for å fremme rettslige krav. Vi vil sørge for at vi mottar ditt uttrykkelige samtykke til slik behandling.

Dine Rettigheter

Vi respekterer dine rettigheter til å få tilgang til og kontrollere opplysningene dine, og vi vil svare på forespørsler i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. Vi kan be deg om å bekrefte identiteten din og å oppgi andre opplysninger for å hjelpe oss med å svare på forespørselen din.

Avhengig av det rettslige behandlingsgrunnlaget vi baserer oss på, har du rett til å

  1. 1. be om tilgang til personopplysningene dine;
  2. 2. be om at vi korrigerer eller kompletterer personopplysninger som er unøyaktige eller ufullstendige;
  3. 3. be om at vi sletter personopplysningene dine, noe vi vil gjøre der det kreves i henhold til gjeldende personvernlovgivning;
  4. 4. begrense vår behandling av personopplysningene dine, under visse omstendigheter;
  5. 5. be om at vi gir deg kopier av personopplysningene dine i et maskinlesbart format eller overfører dem mellom ulike tjenester;
  6. 6. motsette deg visse typer behandling, inkludert der vi behandler personopplysningene dine på grunnlag av våre berettigede interesser og for direkte markedsføringsformål; og
  7. 7. å trekke tilbake ditt samtykke til behandling av personopplysninger dersom vi har bedt om det.

Disse rettighetene er begrenset i noen situasjoner i henhold til gjeldende personvernlovgivning - for eksempel der vi kan påvise at vi er rettslig forpliktet eller har andre berettigede grunner til å behandle opplysningene dine.

Hvis du ønsker å utøve disse rettighetene, kan du kontakte oss ved å bruke kontaktinformasjonen nedenfor. Vi håper at vi kan svare på eventuelle spørsmål du måtte ha om måten vi behandler opplysningene dine på. Hvis du har uløste problemer, har du imidlertid også rett til å klage til personvernmyndighetene.

Automatisert beslutningstaking

Hvis du har gitt samtykke til markedsføring, kan EF samle inn personopplysninger med det formål å profilere deg for å kunne gi deg reklameinformasjon som er skreddersydd til dine interesser, for eksempel for å analysere eller forutsi aspekter som gjelder din økonomiske situasjon, helse, personlige preferanser, interesser, pålitelighet, atferd, lokalisering eller bevegelser. Denne typen profilering har ingen rettsvirkninger for deg.

Vi kan også bruke et maskinlæringsdrevet verktøy for å ta opp det som blir sagt i timene, for å analysere språkferdighetene dine og foreslå forbedringer. Denne typen behandling har ingen rettsvirkninger for deg.

Vi kan også ta opp og analysere salgssamtaler med deg ved hjelp av maskinlæringsteknologi, med det formål å kvalitetssikre og forbedre salgsprestasjonene, samt for å trene opp språkmodellene våre. Opplysninger fra slike samtaler, for eksempel tonefall og nøkkelord, kombineres også med andre personopplysninger vi har samlet inn i forbindelse med kommunikasjonen vår med deg, for eksempel møtedeltakelse og møtenotater. Denne typen behandling har ingen rettsvirkninger for deg.

Vedlegg 1

Type behandling og formål med behandlingen Rettslig grunnlag for behandling
Fullføre bestillingen din, levere produktene og tjenestene du har bestilt (inkludert reiseforsikring), for kundeservice, administrative tjenester. - Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale som du er part i, eller for å iverksette tiltak på din anmodning før inngåelse av en avtale.
For å fastsette riktig språknivå, analysere ferdighetene dine og foreslå forbedringer Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en kontrakt
For statistiske formål, systemvedlikehold, sikkerhetskopiering, beregning av bruksnivåer og hjelp til å diagnostisere serverproblemer, for forretningsutvikling samt for å sikre at EFproduktene fungerer som de skal. - Berettiget interesse i å administrere og forbedre EF-produktene til fordel for brukerne.
For at du skal kunne kontakte og bli kontaktet av andre brukere gjennom EF-produktene - Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en kontrakt
For å yte kundeservice eller sende tjenesterelatert informasjon via ulike kanaler som SMS, meldingstjenester som WhatsApp, Facebook Messenger, chatbot-er eller e-post. Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en kontrakt
For at du skal kunne delta på oppslagstavler, chat, profilsider og blogger og bruke andre tjenester som gjør det mulig for deg å legge ut informasjon og materiale.
  • - Samtykke
  • For å etablere, utøve eller forsvare rettslige krav eller for inkasso
  • - Rettslig forpliktelse
  • Berettiget interesse i å fremme og forsvare rettslige krav eller for inkasso for å beskytte virksomheten.
  • For å oppdage, undersøke eller forebygge informasjonssikkerhetshendelser og/eller rapportere svindel, uriktig fremstilling eller kriminalitet
  • Rettslig forpliktelse
  • Berettiget interesse i å oppdage, etterforske eller forebygge informasjonssikkerhetshendelser, uriktig fremstilling og kriminalitet for å beskytte (a) brukerne av EF-produktene og (b) våre styremedlemmer, ansatte og konsulenter.
  • For å oppfylle gjeldende rettslige, regulatoriske og compliance-krav, inkludert, men ikke begrenset til, sanksjonslover.
  • Rettslig forpliktelse
  • Berettiget interesse i å sikre overholdelse av gjeldende lover og forskrifter
  • For å gjøre det mulig for deg å varsle gjennom våre varslingskanaler. Samtykke
    Bruk av bilder eller videoopptak i markedsføringsmateriale for å markedsføre EF-produktene
  • Behandlingen er nødvendig for å oppfylle en kontrakt
  • Samtykke
  • For å lære opp våre selgere og for å beskytte våre ansatte mot trusler under telefon- eller videosamtaler Samtykke
    For å analysere og forbedre våre tilbud ved å identifisere brukstrender, fastslå hvor effektive våre reklamekampanjer er og skreddersy opplevelsen og innholdet i EF-produktene basert på tidligere aktiviteter på EF-produktene. Samtykke
    For å gi deg tilpassede stedsbaserte tjenester og innhold basert på hvor enheten din befinner seg. Samtykke
    For å markedsføre produktene og tjenestene våre, inkludert spesialkampanjer basert på dine interesser
  • Samtykke
  • - Berettiget interesse, for direkte markedsføring av produkter eller tjenester som ligner på de(n) du allerede har kjøpt fra den samme juridiske enheten i løpet av en begrenset tidsperiode
  • For overføring til og kommunikasjon med tredjepartsselskap eller våre tilknyttede selskap for deres markedsføringsformål, inkludert direkte markedsføringsaktiviteter og telemarketing. Samtykke
    For overføring til og kommunikasjon med tredjepartsselskap med det formål å tilby betalingsløsninger, reiseplanlegging eller IT-tjenester
  • Oppfylle en kontrakt
  • Berettiget interesse i å drive en kommersiell virksomhet som benytter seg av tjenester fra egnede tredjeparts tjenesteleverandører
  • Behandling av sensitive opplysninger
  • Samtykke
  • Nødvendig for å beskytte den registrertes vitale interesser
  • For å analysere interaksjonene våre for å forbedre salgsprosessen og kvalitetssikringen vår Berettiget interesse