“Personopplysninger” er opplysninger eller deler av opplysninger som kan gjøre det mulig å
identifisere deg. Vi kan samle inn, lagre og bruke følgende opplysninger om deg:
- Navn og kontaktopplysninger (f.eks. postadresse, e-postadresse og telefonnummer)
- Kontoinformasjon eller bruker-ID (f.eks. brukernavn, profilbilde eller ID for konto på
sosiale medier)
- Bostedsland eller statsborgerskap
- Fødselsdato
- Kjønn
- Teknisk informasjon, f.eks. skjerm-/brukernavn, IP-adresse, nettleser- og enhetsdata,
informasjon som samles inn via informasjonskapsler, pikselkoder og annen teknologi,
serverloggdata, data om appbruk og lokaliseringsdata, sidevisninger og
nettstedsnavigasjon
- Preferanser (f.eks. språk, foretrukne utdanningskurs)
- Navn og adresse på bedrift eller skole, lærerens navn og e-postadresse, yrke,
utdannelse, språkkunnskaper
- Kreditt- og debetkortnummer, betalingsdata eller bankkontoopplysninger
- Medisinsk tilstand (f.eks. allergier eller sykdom), kostholdsbehov, røykevaner,
vaksinasjoner
- Reiseopplysninger, passkopi, visuminformasjon
- Forsikringsopplysninger
- Navn og kontaktinformasjon til familiemedlemmer
- Annen informasjon du oppgir under en telefon- eller videosamtale eller en chat, og opptak og/eller transkripsjoner av slike samtaler eller chatter.
- Bilder eller videoopptak av deg
- Studieprogresjon og fraværsoversikt
Hvordan samler vi inn personopplysninger?
Vi samler inn personopplysninger på ulike måter:
- Direkte fra deg: Opplysninger samles inn direkte fra deg, enten ved at du gir
opplysningene direkte til oss, eller ved at du opptrer på en måte som gir oss
opplysningene, for eksempel:
- Offline:Vi samler inn personopplysninger fra deg offline, for eksempel når du
kontakter kundeservice, registrerer deg for et produkt eller en tjeneste eller gir
oss opplysninger skriftlig, eller under en telefon- eller videosamtale.
- Online:Vi samler inn personopplysninger fra deg gjennom EF-produktene, for
eksempel når du registrerer deg for et nyhetsbrev eller en brosjyre, bruker vår
chatbot, registrerer deg for et produkt eller en tjeneste. Vi samler også inn
personopplysninger:
- Gjennom informasjonskapsler. Informasjonskapsler gjør det mulig for
en webserver å overføre data til en datamaskin eller enhet for registrering
og andre formål. Hvis du ikke ønsker at opplysninger skal samles inn ved
bruk av informasjonskapsler, finnes det en enkel prosedyre i de fleste
nettlesere som lar deg avvise bruken av informasjonskapsler. For
detaljert informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvilke formål
vi bruker dem til, se våre retningslinjer for informasjonskapsler.
- Gjennom bruk av en mobilapplikasjon.Når du laster ned og bruker en
av mobilapplikasjonene våre, og i den grad personverninnstillingene dine
i applikasjonen tillater det, sporer og samler vi inn bruksdata om
mobilapplikasjonen, for eksempel dato og klokkeslett for når
mobilapplikasjonen på enheten din får tilgang til serverne våre, og
hvilken informasjon og hvilke filer som er lastet ned til
mobilapplikasjonen basert på enhetsnummeret ditt, samt statistikk over
funksjonsfeil og krasj som brukerne opplever.
- Gjennom enheten din. Forutsatt at du har aktivert denne funksjonen på
enheten din, samler vi inn opplysninger om hvor den fysisk befinner seg
for å gi deg tilpassede stedsbaserte tjenester og innhold. Les mer om
slike tjenester under «Hvordan bruker vi personopplysninger?»
- Fra våre tilknyttede selskap, forretningspartnere, assistanseleverandører eller
kravbehandlere. Vi kan motta personopplysninger fra andre parter i forbindelse med
kurset/programmet ditt, inkludert:
- Våre tilknyttede selskap, for eksempel det lokale EF-selskapet som selger våre
tjenester og tilbyr kundeservice i ditt bostedsland og gir oss de
personopplysningene som er nødvendige for å inngå en avtale med deg om
bestillingen din, eller skolen i destinasjonslandet som tilbyr noen av tjenestene
du har bestilt, eller det sveitsiske hovedselskapet som er lokalisert i Sveits og
som er ansvarlig for oppfyllelsen av kontrakten med deg for noen av EFs tilbud.
- Forretningspartnere, for eksempel lokale salgsagenter som selger våre tjenester i
ditt bostedsland.
- Skadebehandlere som mottar informasjon om forsikringskrav i tilfelle en
forsikringssituasjon.
- Fra andre kilder.Vi kan motta personopplysninger fra andre kilder, for eksempel
offentlige databaser, felles markedsføringspartnere som markedsføringsbyråer eller
leverandører av programvare og tjenester for automatisering og analyse av digital
markedsføring, sosiale medieplattformer, inkludert, men ikke begrenset til, Facebook,
Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn, X, YouTube og meldingstjenester som WhatsApp
eller Facebook Messenger, fra personer som du er venner med eller på annen måte har
kontakt med på sosiale medieplattformer, samt fra andre tredjeparter. Hvis du for
eksempel velger å koble kontoen din på sosiale medier til EF Products-kontoen din, vil
personopplysningene du har registrert på profilen din, for eksempel e-postadresse,
telefonnummer, postadresse, fødselsdato, navn og brukernavn, bli delt med oss. Videre
bruker vi informasjonskapsler for å spore medlemmer av sosiale medienettverk, som
nærmere forklart i våre retningslinjer for informasjonskapsler.
- Hvis du surfer på nettsidene våre.Vi kan også samle inn opplysninger om bruk av
tjenestene våre gjennom nettleseren din for å spore aktivitet på nettsidene våre, for
eksempel MAC-adresse (Media Access Control), datatype (Windows eller Macintosh),
skjermoppløsning, operativsystemnavn og -versjon, enhetsprodusent og -modell, språk,
nettlesertype og -versjon, tjenesteleverandør, samt navn og versjon av EF-produktet du
bruker. I tillegg identifiseres og logges IP-adresse automatisk i loggfilene på serverne
våre når du besøker EF-produktene, sammen med tidspunktet for besøket og hvilke(n)
side(r) som ble besøkt. Du kan lese mer om innsamling av IP-adresser og andre
nettleserdata i våre retningslinjer for informasjonskapsler.
Hvordan bruker vi personopplysninger?
Vi bruker personopplysningene dine til følgende formål:
- Personopplysningene dine vil bli behandlet av EF for å fullføre bestillingen din, levere
produktene og tjenestene du har bestilt (inkludert reiseforsikring), for kundeservice,
administrative tjenester eller det som ellers måtte være nødvendig for å oppfylle avtalen
mellom deg og oss, eller som nærmere beskrevet i denne erklæringen.
- Vi kan også bruke personopplysninger:
- Til statistiske formål, systemvedlikehold, sikkerhetskopiering, beregning av
bruksnivåer og hjelp til å diagnostisere serverproblemer, til forretningsutvikling
samt for å sikre at EF-produktene fungerer som de skal.
- Slik at du kan kontakte og bli kontaktet av andre brukere gjennom EFproduktene, dersom det er mulig i det aktuelle produktet.
- For å yte kundeservice eller sende servicerelatert informasjon via ulike kanaler
som SMS, meldingstjenester som WhatsApp, Facebook Messenger, chatbot-er
eller e-post.
- Slik at du kan delta på oppslagstavler, chat, profilsider og blogger og bruke andre
tjenester som gjør det mulig for deg å legge ut informasjon og materiale.
- Der det er relevant, for å etablere, utøve eller forsvare rettslige krav, eller for
inkasso.
- For å oppdage, undersøke eller forhindre informasjonssikkerhetshendelser,
bedrageri, uriktig fremstilling, sikkerhetshendelser eller kriminalitet;
- For å oppdage, etterforske eller forhindre hendelser med informasjonssikkerhet, svindel, uriktige fremstillinger, sikkerhetshendelser eller kriminalitet;
- For å oppfylle gjeldende rettslige, regulatoriske og compliance-krav, inkludert,
men ikke begrenset til, sanksjonslover.
- For å gjøre det mulig for deg å varsle gjennom våre varslingskanaler.
- Hvis du har signert et akseptskjema for registrering av fotografi: bilder eller
videoopptak av deg kan bli brukt i markedsføringsmateriale for å markedsføre
EF-produktene.
- o For å lære opp våre selgere og for å beskytte våre ansatte mot trusler under
telefon- eller videosamtaler.
- Hvis du har gitt samtykke til behandling for markedsføringsformål:
- For å analysere og forbedre tilbudene våre ved å identifisere
brukstrender, fastslå hvor effektive reklamekampanjene våre er og
skreddersy opplevelsen og innholdet i EF-produktene basert på tidligere
aktivitet. Avhengig av hvilket EF-produkt du har søkt etter på nettsidene
våre, eller ved tidligere surfing, kan for eksempel EF-produktene som
tilbys deg være begrenset til et bestemt språk, kurslengde eller budsjett.
- For å gi deg tilpassede stedsbaserte tjenester og innhold basert på hvor
enheten befinner seg. For eksempel vil du bli omdirigert til det lokale EFnettstedet på ditt språk hvis enheten din indikerer at du surfer fra det
landet, eller det vil foreslås et besøk til EF-kontoret i nærheten av der du
befinner deg.
- For å markedsføre produktene og tjenestene våre, inkludert spesielle
kampanjer basert på interessene dine, for eksempel gjennom epostmarkedsføringsløsninger som Salesforce Marketing Clouds, en
administrasjonsprogramvare som vedlikeholder adresselister og
planlegger og endrer e-postmeldinger basert på hva mottakerne leser,
klikker på eller videresender, eller gjennom andre kanaler som SMS,
andre meldingstjenester eller chatbot-er, telefonsamtaler med operatør
(såkalt telemarketing) eller tradisjonell post. All slik kommunikasjon vil
inneholde en tydelig lenke til avmelding eller tilby en annen
avmeldingsfunksjon.
- For overføring og kommunikasjon til tredjepartsselskap eller andre EFselskap for deres markedsføringsformål, inkludert direkte
markedsføringsaktiviteter og telemarketing.
- Vi kan tilby en mulighet til å betale for EF-produktene via betalingsløsninger, inkludert,
men ikke begrenset til, Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm («Klarna»). For å kunne tilby Klarnas betalingsløsninger kan vi dele personopplysninger i
form av kontakt- og bestillingsopplysninger med Klarna, slik at Klarna kan vurdere om du
kan bruke deres betalingsløsninger og skreddersy disse betalingsløsningene til deg.
Personopplysningene som overføres, behandles i tråd med Klarnas egen
personvernerklæring.
Hvordan deler vi personopplysninger?
Vi deler personopplysninger som beskrevet nedenfor og i denne personvernerklæringen, og som
tillatt i henhold til gjeldende lov:
- Tilknyttede selskap
Våre tilknyttede selskap inkluderer for eksempel et lokalt EF-selskap som selger våre tjenester
og tilbyr kundeservice i ditt bostedsland, eller skolen i destinasjonslandet som leverer noen av
tjenestene du har bestilt, eller EF-selskap som leverer interne servicefunksjoner som IT,
juridiske tjenester eller andre delte tjenester. Hvis vi har innhentet samtykke, kan vi også dele
personopplysninger med EFs tilknyttede selskap for deres markedsføringsformål. En liste over
disse tilknyttede selskapene finner du her samt International Care Ltd, Selnaustrasse 30, 8001
Zürich.
- Tredjeparts tjenesteleverandører
Vi deler personopplysninger med tredjeparter i forbindelse med levering av tjenester og driften
av virksomheten vår. Vi kan for eksempel dele personopplysninger med leverandører av ITsystemer for å administrere kunderelasjoner, behandle kredittkort eller andre
betalingsløsninger, planlegge undervisning eller lagre læringsresultater, eller med leverandører
av programvare og tjenester for automatisering og analyse av digital markedsføring, med
annonseplattformer for å kunne tilby reklame som er skreddersydd til dine interesser, med
andre tredjeparter for å kunne tilby kundeservice, forretningsanalyse, svindelforebygging og
compliance-tjenester, og med visumbehandlingsbyråer. Hvis du ikke har betalt regningene dine
til oss i tide, kan vi overføre noen av opplysningene dine til inkassoleverandøren Intrum. Dette
inkluderer navnet ditt, fødselsdatoen din og kontaktopplysningene dine og, hvis aktuelt,
inkassonummeret ditt. Intrum er et internasjonalt selskap med mange konsernselskap og
virksomhet i forskjellige land. Det Intrum-selskapet som behandler personopplysningene dine,
er ansvarlig for å beskytte opplysningene dine i egenskap av behandlingsansvarlig. Informasjon
om behandlingsaktiviteter finner du på det respektive språket på Intrums nettsted i det
respektive landet.
Personopplysninger som samles inn i henhold til akseptskjema for registrering av fotografi kan
bli delt med fotografen/produksjonsselskapet.
Når vi tilbyr bruk av en chatbot på EF-produktene ved hjelp av den nyeste AI-teknologien, vil
spørsmålene du stiller chatboten bli overført til og midlertidig lagret av leverandøren av AIteknologien, men vil ikke bli brukt til å trene opp eller forbedre AI-modellene deres. Ingen
personopplysninger vil bli overført, med mindre du inkluderer personopplysninger i
spørsmålene dine. Du kan lese mer her: https://openai.com/policies/api-data-usage-policies.Chatsamtalen og personopplysningene som oppgis i de angitte feltene i chatten, vil bli lagret av
EF i vårt system for håndtering av kunderelasjoner med henblikk på markedsføring eller
kundeservice.
- Leverandører av reiser
Vi deler personopplysninger med reiserelaterte leverandører, inkludert hoteller, flyselskaper,
buss- eller togtjenesteleverandører, samt kursledere, aktivitetsledere eller andre leverandører i
forbindelse med administrasjon av våre programmer; eller et reiseforsikringsselskap som tilbyr
deg reiseforsikringen. Vær oppmerksom på at reiseleverandører kan kontakte deg for å innhente
ytterligere opplysninger hvis og når det er nødvendig for å legge til rette for bestillingen din eller
på annen måte levere reisen eller tilknyttede tjenester.
- Forretningspartnere
Vi kan dele personopplysninger med forretningspartnere. Dette kan for eksempel skje når vi
markedsfører et program eller tilbyr en tjeneste eller et produkt i samarbeid med en tredjeparts
forretningspartner, eller når vi bruker lokale salgsagenter til å markedsføre tjenestene våre i
landet der du bor. I de fleste tilfeller vil programmet eller tilbudet inneholde navnet på
tredjeparts forretningspartneren, enten alene eller sammen med vårt, eller du vil bli varslet om
at du omdirigeres til nettstedet til denne virksomheten.
- Andre tredjeparter
Hvis du logger deg på et EF-produkt/en EF-tjeneste ved hjelp av enkel pålogging (SSO) gjennom
en tredjepartsapp eller -plattform, vil du dele visse opplysninger med den sosiale
medieplattformen, for eksempel det faktum at du har besøkt eller samhandlet med oss.
- Bedriftstransaksjoner
Dersom vår virksomhet direkte eller indirekte selges eller slås sammen med en annen
virksomhet, kan personopplysninger bli utlevert til våre rådgivere, en potensiell kjøper og en
eventuell potensiell kjøpers rådgivere, og kan bli overført til de nye eierne av virksomheten.
- Lovbestemte rettigheter og plikter
Vi deler også personopplysninger når vi mener det er nødvendig: (a) i henhold til gjeldende lov;
(b) for å etterleve rettslige prosesser; (c) for å svare på forespørsler fra offentlige og statlige
myndigheter, inkludert offentlige og statlige myndigheter utenfor ditt bostedsland; (d) for å
håndheve våre vilkår og betingelser eller en kontrakt; (e) for å beskytte vår virksomhet eller
virksomheten til våre tilknyttede selskap; (f) for å beskytte våre rettigheter, personvern, sikkerhet
eller eiendom, og/eller våre tilknyttede selskap, deg eller andre; og (g) for å gjøre det mulig for
oss å benytte tilgjengelige rettsmidler eller begrense skaden som vi kan pådra oss.
Internasjonale dataoverføringer
EF har forretningsvirksomhet i flere forskjellige land, og personopplysninger kan bli delt med EFs
tilknyttede selskap eller andre mottakere som beskrevet ovenfor, som har behov for å motta
slike opplysninger for å kunne utføre de tjenestene du har bedt om, eller i henhold til disse
retningslinjene. Slike mottakere kan befinne seg utenfor ditt eget land, inkludert land som ikke
har samme beskyttelsesnivå som landet der du er bosatt, inkludert destinasjonslandet for
programmet ditt (se alle destinasjoner på våre nettsider på www.ef.com/pg/) eller noen av EFs
tjenesteleverandører i USA, i EU eller i India. Med mindre EU-kommisjonen eller tilsvarende
myndighet i hjemlandet ditt har bestemt at et land har et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for
personopplysninger, vil EF bruke kontrakter basert på EU-kommisjonens eller den relevante
lokale myndighetens standard personvernklausuler for internasjonale overføringer av
personopplysninger for å sikre samsvar med gjeldende lov. Du har rett til å be oss om en kopi av standard personvernklausuler (ved å kontakte oss som beskrevet i avsnittet Ta kontakt med oss
nedenfor).
Hva baserer vi vår rett til å samle inn og bruke personopplysninger på?
Vi har dokumentert de rettslige grunnlagene for behandlingsaktivitetene våre i vedlegg 1.
I noen tilfeller behandler vi personopplysninger på grunnlag av samtykke (for eksempel når du
samtykker til at vi kan sette inn andre informasjonskapsler enn de som er strengt nødvendige). I
den grad vi bruker sensitive personopplysninger, baserer vi dette på ditt uttrykkelige samtykke,
med mindre behandlingen er tillatt i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Sensitive
opplysninger kan for eksempel være opplysninger om helse, etnisitet eller religiøs overbevisning
- les mer under «Sensitive opplysninger». Når vi behandler opplysninger basert på samtykke, kan
samtykket ditt når som helst trekkes tilbake.
Behandling av enkelte personopplysningere er nødvendig for å kunne levere tjenester i henhold
til avtalen du inngår med oss. Uten disse opplysningene ville vi ikke kunne levere visse tjenester
til deg.
I andre tilfeller behandler vi opplysninger når vi er pålagt ved lov (for eksempel hvis vi er pålagt å
behandle opplysningene i henhold til en rettskjennelse eller annen gjeldende lov).
Vi behandler også personopplysninger når det er i vår eller en tredjeparts berettigede interesse å
gjøre det, forutsatt at personvernrettighetene dine ikke overstyrer disse interessene. Dette kan
være for å markedsføre produkter eller tjenester som ligner på de(n) du allerede har kjøpt fra
den samme juridiske enheten. Når vi ikke baserer oss på samtykke, lovkrav eller
kontraktsmessig nødvendighet, behandler vi personopplysninger basert på berettigede
interesser som beskrevet i disse retningslinjene.