GO Blog | EF Blog Norge
Det siste innen reise, språk og kultur av EF Education First
Menu

Hvorfor det aldri er for sent å lære et nytt språk

Hvorfor det aldri er for sent å lære et nytt språk

Det er dokumentert at barn har et større fortrinn når det kommer til å lære seg et språk, sammenlignet med resten av oss. I tillegg er man kanskje ikke oppdratt av en italiensk far eller en kinesisk mor, samtidig som man er bosatt i Tyskland. En flerspråklig start på livet hadde kanskje ikke vært så dumt?

Selv om noen har en slik fordel, er det ikke slik at voksne bør skrinlegge sine mål om å lære nye språk. Man våkner kanskje ikke opp i morgen flytende i italiensk, kinesisk eller tysk, men med rett tilnærming og engasjement kan man lære seg et nytt språk like godt. Alt handler om å justere tankesettet sitt.

1. Juster dine forventninger

Dersom man starter å lære et språk etter at barndommen er over, er det en mindre sannsynlighet for at man vil oppnå en innfødt aksent. Men, hvem bryr seg? Flyt har ulik betydning for forskjellige mennesker, og uansett, hvem sier at det å lære seg et fremmedspråk er det samme som å bli en innfødt? Poenget med språklæring er å kommunisere med andre mennesker, så ikke legg et for høyt press på deg selv.

Juster tankegangen din fra «Jeg ønsker å ikke bli oppdaget som en utlending» til «Jeg vil snakke så godt som jeg gjorde på videregående skole», «Jeg ønsker å lese middels vanskelige bøker på italiensk, eller «Jeg ønsker å snakke med lokalbefolkningen mens jeg er på ferie».

**2. Gjør som DU vil

**

Etter å ha justert forventningene og tankegangen kan vi gå over til å vurdere to studenter: den ene er en seks år gammel gutt hvor foreldrene har meldt ham opp for helgeklasser i engelsk, den andre er en voksen person som studerer etter jobb. Hvem tror du vil klare seg best etter ett år? De fleste, vel vitende om at barn har «klisterhjerner», ville gått for den seks år gamle gutten. Han lærer jo uten å prøve, ikke sant?

Andre, vel vitende fra livserfaring om at motivasjon og mot er verdifulle markører for suksess, ville valgt den voksne. Og de har et poeng. Tenk på det; den voksne er i språkklassen fordi hun ønsker å være det. Hun har betalt med sine egne penger og har satt av sin tid til det. Hun har et klart mål i tankene og kjenner de nødvendige skrittene for å oppnå dette målet. På grunn av målet går hun frivillig i klassen og overrasker seg selv når året er omme.

Selv om det ikke er gitt at en voksen vil lære mer enn et barn, er det svært sannsynlig. Barn er unge og fleksible i sinnet, og blir lett distrahert. De trenger gjerne regelmessige pauser og er ikke kjent for å aktivt bruke seg selv i klasserommet. Motiverte voksne på den andre siden – absolutt!

3. Du er mer stabil

Voksne, modne elever vil sannsynligvis ha økt valgfrihet som følger med det å være relativt etablert. Det er ingen hemmelighet at det å tilbringe tid i utlandet, med en ny kultur og et nytt språk, vil kunne revolusjonere et individs læring. I tillegg vil voksne elever ofte gi seg selv en gave med en slik opplevelse.

Enten om man er pensjonert, på ferie eller har et friår: voksne elever kan dra stor nytte av perioder med utenlandske studier og reiser. Og igjen – denne erfaringen er et personlig valg fremfor noe som er blitt valgt for en, og vil dermed kunne lønne seg.

4. Du har fordel fra tidligere erfaringer

Voksne elever har allerede oppnådd flyt i minst ett språk: sitt eget. Gjennom år med snakking, skriving og lytting til sitt morsmål, har de samlet en enorm mengde kunnskap (kanskje også ubevisst) om hvordan språket fungerer. Denne kunnskapsbasen blir ekstremt verdifull når man lærer et annet språk, spesielt også hvis det deler rot med sitt morsmål (som eksempelvis spansk / italiensk eller engelsk / tysk / norsk).

**5. Du har år med studieerfaring

**

Din tidligere erfaring slutter ikke der. Som voksen har man tidligere læringserfaring gjennom flere forskjellige felt. Gjennom grunnskolen, videregående og kanskje universitetet ble du trolig en ganske dyktig student, og senere har du plukket opp en hel rekke ferdigheter som hagearbeid, det å skifte et dekk, drive en bedrift, diskutere med sjefen, oppdra barn, og så videre. Du kan enkelt skrive et essay med tittelen «jeg lærer best når …» på kort tid.

Denne bevisstheten om din egen læring og læringsstrategier kalles metakognisjon, og det er et fantastisk verktøy å bruke også når du forbedrer eller lærer et nytt språk. Heldigvis finnes det mange måter å lære et språk på. Du har alt fra ukentlige klasser til språkkurs i utlandet (og ja, det er faktisk mulig å lære et nytt språk på et år). Man bruker metoder fra tidligere erfaringer som passer en selv, og har disse som fordeler når man skal lære et språk.

6. Du har perspektiv på ting

Ikke bare har du en type motivasjon og studieferdighet som et barn kanskje ikke har, men du har også perspektiv på ting. Du vet at livet er en reise, og at å lære et nytt språk bare er én måte – kanskje en av de beste måtene – for å bli kjent med verden og gjøre reising mer interessant. Det er et vindu til nye kulturer og nye perspektiver på livet, samtidig som det gir deg sjansen til å få kontakt med helt nye mennesker fra alle verdens hjørner. Å lære et språk er et verktøy for å nå dette målet, og dine ferdigheter trenger ikke å være perfekte før man kan begynne å høste fordelene nye språk bringer med seg.

Lær et nytt språk med EF!Les mer her..
Få det siste innen reise, språk og kultur i vårt GO nyhetsbrevMeld meg på