Tips til hvordan du kan holde den beste presentasjonen
Enten du er i jobb eller en student, kan det å holde en presentasjon være en stressende opplevelse, spesielt hvis det ikke er på ditt morsmål. Men med en liten innsats – og disse 10 tipsene – kan du ta presentasjonen fra god til kjempebra!
Med mange års erfaring i å presentere, siden det er en del av min jobb som engelsklærer har jeg listet opp noen tips som kan hjelpe deg å holde en kjempe godt presentasjon:
1. Bruk stillhet
Vanligvis liker folk ikke stillhet. Det kan være ubehagelig. Det er vanskelig … dermed begrepet “klein stillhet”. Men under en presentasjon kan stillhet være din venn. Når du tar scenen og er klar til å begynne, vil alle øyne være rettet mot deg. Og hva skal du gjøre? Bare stå der. For et øyeblikk eller to, bare stå i stillheten. Pust dypt inn. Vær stille. Det kan være ubehagelig og noe vanskelig, men gjør dette … og se publikum se på deg med forventning, ivrig etter å høre hva du skal si.
Og bruk tyngdekraften gjennom talen din. Bruk stillhet til å bygge spenning. Å legge vekt på. Og for å unngå å bruke disse ekle fyllord som “om, ehm, ee, æh, mm” etc.
2. Forstå kroppsspråk og hvordan du bruker det
Eksperter sier at 55% av all utgående kommunikasjon er ikke-verbal. Når du presenterer, må du ha et sterkt kroppsspråk. Prøv å ikke bevege deg for mye. Ikke klikk på pennen din. Ikke stokk føttene eller dra i klærne dine. Ikke gjesp eller fikle meg håret. Og prøv å ikke stå foran bildene dine når du presenterer. Hvis du står rett foran det visuelle, kan publikum ikke se det. Og når du beveger deg, gjør det bevisst.
3. Fortell en historie
Mennesker elsker historier – vi elsker å høre dem og vi elsker å fortelle dem. Alle, uten unntak, elsker en god historie. Så, når du vurderer hvordan du starter presentasjonen, hvorfor ikke starte med noe som resonerer så dypt som “jeg og alle dere-historie”. «Hei damer og herrer. I dag vil jeg gjerne dele en historie …» Og historien skal være av personlig natur. Det kan være om deg, eller noen andre. Det kan være historisk eller futuristisk. Men det maler et bilde med ord som involverer sansene og tar med publikum på en reise.
4. Vær visuell
Et bilde sier mer tusen ord. Bildene er sterkere enn tekst. Kanskje den vanligste feilen under en presentasjon er overdreven bruk av tekst. Dette er så problematisk av en enkel grunn. Under en presentasjon snakker du. Men med for mye tekst på lysbildet leser publikum. Hvis publikum leser, hva gjør de ikke? Lytter til deg.
I tillegg er folk mer sannsynlig å huske ting hvis de har et bilde å følge med på – dette er et vitenskapelig faktum. Det spiller ingen rolle hva det er: et faktum, statistikk eller historie. Hvis du kobler bildet med det du sier, er publikum mer sannsynlige til å huske det.
5. Ha øyekontakt
Øyekontakt er et annet viktig aspekt av kroppsspråk. Hvis du bruker notater (som er helt greit), ikke se ned og les hele tiden. Pass på at notater er nøkkelord for å fp deg til å huske hva du skal si, og se ut mot publikum så mye som mulig. Til notater: hold dem kortfattet gjerne punkter.
Og mens du engasjerer publikum, skann rommet. Behold øyekontakt med noen publikum, og fortsett å skanne. Dette gjør at snakkene virker mer som en samtale. Som om du snakker med dem, ikke til dem. Og aldri fokuser på bare ett publikum (dvs. professor, intervjuer, dommer, etc.). Det kan være ubehagelig.
6. Engasjer publikum
Folk er gode på mange ting, men å være oppmerksomme er kanskje ikke en av dem. Den gjennomsnittlige voksne har en oppmerksomhetsspenning på et sted mellom 8 sekunder og 20 minutter, mer eller mindre. Å la publikum gjøre noe under presentasjonen din er en fin måte å bryte opp og holde dem engasjert. Kanskje du stiller spørsmål og oppfordrer svar. Eller be om dem om å vise sine hender. Kanskje du sier, “lukk øynene, og husk da du …” Kanskje du forteller en vits, som gjør at de bråker ut i latter.
Uansett hva du gjør, vær uforutsigbar. Publikum kan begynne å syntes det er kjedelig, deretter tar opp telefonen sin eller lukker øynene, men å engasjere dem direkte kan forhindre dem i å gjøre det og hjelpe dem med å fokusere på hva du sier.
7. Slow down
Enkelt sagt er det nesten umulig å snakke for sakte under en presentasjon. Begyn å sakte ned, og senk deretter litt mer. Og ikke bekymre deg for å ha perfekt uttale eller feilfri grammatikk. Publikum er mindre bekymret for det enn du tror.
Dette er spesielt viktig å huske om du gjør presentasjonen på et annet språk enn ditt morsmål (for eksempel på engelsk) – du kan føle deg usikker på ditt engelsknivå, men du burde egentlig ikke. Det du sier er det som betyr noe til slutt, så ha et poeng klart og hold fokus, så kan du være trygg på at du klarer å levere det til publikum.
8. Mindre er oftes mer
Med unntak av helger og helligdager er de fleste ting i livet for lange, ikke for korte. Tenk på det … Din siste klassetime, møte, forelesning eller flytur. Har du opplevd å gå ut ifra en opplevelsene og tenkt “Det gikk fort”. Sannsynligvis ikke. Så hold det i bakhodet. Jo mer informasjon publikum hører, desto mer glemmer de. Jo mer de glemmer, desto mindre husker de. Så hold det enkelt og gi et klart poeng i din presentasjon. Mindre er virkelig er mer her.
9. Avslutt på topp
Hvordan avslutter du presentasjonen er nesten like viktig som hvordan du begynner. Så spør deg selv, hva er nummer én gave du tilbyr? Hva er den underliggende meldingen til hele presentasjonen? Lag en setning som fanger den. Og gjør det noe verdt å dele. Slutt med en kraftig ide som vil gi et ekko i ditt publikum.
10. Si takk
Publikummedlemmene har nettopp gitt deg noe veldig verdifullt: deres tid. Takk for det.